Websites doorontwikkelen: hoe en waarom?

27 september 22 door Amir Zisko in Webdesign
Webshop Op Maat (2)

Website klaar, laat die bezoekers maar komen! Maar dan blijft het akelig stil. Misschien kan je marketeer die stroom aan bezoekers op gang helpen… Helaas, nog steeds niet de animo waar je op hoopte. Wat blijkt? Na oplevering ben je niet zomaar klaar met je website. Om ‘m tot een succes te maken én blijvend te laten scoren, zul je moeten doorontwikkelen. Hoe? Dat ontdek je hieronder.

1. Bezoekers trekken

First things first, optimaliseren voor zoekmachines. Niets zo veranderlijk van karakter als het internet en haar gebruikers. Waar je het ene moment hyperrelevant bent, zak je even later weer weg uit de zoekresultaten. Bijhouden dus, die site! Een web cralwer moet zien dat jouw site regelmatig updates krijgt. Schaaf daarom voortdurend bij aan SEO. Blijf relevante content schrijven en houd ook technische aspecten in de gaten, zoals paginasnelheden.

Organisch alles op orde? Overweeg dan naast SEO om te investeren in SEA. Adverteren via Google Ads kan die bezoekersstroom op gang brengen als je op korte termijn leads wilt binnenhengelen. Ja, het is een investering. Maar die hoeft in eerste instantie niet groot te zijn. Voordeel hiervan is dat je meteen een goede positie kunt krijgen boven de organische zoekresultaten. Zodra je organische topscores hebt behaald, schaal je vaak weer af met Google Ads.

2. Autoriteit opbouwen

Dit thema hoort eigenlijk deels bij het vorige, maar verdient een eigen kopje. We hebben het over linkbuilding. En dan met name het verkrijgen van externe links naar jouw online omgeving. Waarom? Ten eerste omdat er simpelweg meer sites naar je toe linken. Ten tweede omdat Google je ervoor beloont. De online autoriteit hangt namelijk voor een deel af van deze externe links. Refereert een megabekende website naar één van jouw pagina’s, dan ontleen je daar zelf ook een beetje autoriteit aan – wat vervolgens weer een boost kan geven in de zoekresultaten.

3. Binding creëren

Nog een belangrijk onderdeel van jouw online reputatie: recensies, ratings, ongezouten meningen en ja, zelfs kritiek. Social media zijn hier een goed voorbeeld van. Besluit je dat jouw doelgroep op Instagram moet zitten? Dan valt hier mogelijk iets te halen. Zorg alleen wel dat je actief en relevant blijft. Zoek interactie op en ga ook zorgvuldig om met negatieve berichten. Geen reactie is namelijk ook een reactie.

Nauwverwant aan socials zijn reviewwebsites. De sterrenratings die je daarop krijgt, zijn een vorm van sociale bewijskracht en kunnen jouw website maken of breken. Voordat je je zomaar aanmeldt bij Trustpilot of Klantenvertellen: ga na of je hier baat bij hebt. Prima, als je mag pronken met een 8,9 voor klanttevredenheid. Maar als je slechts een 6 krijgt, ga je daar last van ondervinden.

4. Data verzamelen

Nu er via verschillende wegen bezoekers naar je site toe worden geloodst, kunnen we verder kijken. Zonder inzicht in het gedrag van bezoekers word je er niet wijzer op. Zo kun je wel fluiten naar personalisatie van content en targeting, laat staan conversie. Wat doen al die mensen eigenlijk op je site? Hoeveel tijd besteden ze er? En waar komen ze vandaan? Voor een antwoord op deze vragen zijn analytics je trouwe vriend.

Yes, je hebt Google Analytics gekoppeld aan je website! Veel beheerders vinden het daarmee wel prima. Af en toe even checken of er nog wel iemand langskomt, hier en daar een rapportje uitdraaien. Zonde, want met data kun je zoveel meer. Maak bijvoorbeeld segmenten uit verschillende bronnen. Misschien blijft iemand die binnenkomt via social wel veel langer hangen dan iemand via Google. Ook waardevol: het koppelen van je Google Ads-campagne. En dankzij het event-driven datamodel van het nieuwe Google Analytics 4 meet je zaken als scroldiepte, pagina- of videoweergaven en downloads accurater dan ooit.

5. Van bezoekers klanten maken

Goed, je website wordt bezocht – check. Je verzamelt data en kunt deze analyseren – ook in orde. Dan nu de volgende uitdaging: conversie. Hoe vorm en kneed jij bezoekers om ze over te halen tot actie? Oftewel, hoe ga je ze converteren tot klant Conversieoptimalisatie komt in vele soorten en maten voor. Van het aanpassen van de lay-out, typografie en afbeeldingen tot de menustructuur, de teksten en technische aspecten.

Je mag hier best een beetje creatief mee zijn. Een persoonlijke manier om mensen over de streep te trekken is bijvoorbeeld een whitepaper. Zo’n gratis weggever kan ze nét dat zetje geven. En zogenaamde ‘conversiekillers’ moet je nauwkeurig opspeuren en zo snel mogelijk verbannen. Denk aan doorlopende links of ontbrekende adres- en contactgegevens.

6. Content personaliseren

Ter ondersteuning van het vorige puntje komen we aan bij personalisatie. Door te targeten op specifieke segmenten, doelgroepen of gebruikerstypes kun je content beter laten aanslaan. Je mag er niet vanuit gaan dat één benadering werkt voor iedereen. We zijn allemaal uniek, net als ons gedrag online.
Wie bezoekt jouw site eigenlijk? Misschien heb je een semi-helder beeld van je publiek. Mogelijk ken je een paar klanten persoonlijk. Toch altijd prettig om een model achter de hand te hebben die je hierbij kan helpen. Wij zijn fan van het MBTI-model om verschillende types gebruikers in kaart te brengen én op basis daarvan content te personaliseren.

7. Blijven uitbreiden

Een website is nooit af; optimaliseren kan altijd. De puntjes op de i zetten. Nog beter gevonden worden of nog effectiever converteren. Soms is er echter een gronderige aanpak nodig. Stel, je hebt een site laten bouwen die er prachtig uitziet op desktop. Maar wat blijkt? Meer dan de helft van je bezoekers gebruikt daar zijn smartphone voor – 55% (!) van de wereldwijde online bezoeken komt namelijk van mobiel. In zo’n geval kun je investeren in een mobiele site met een mooi responsive design.

Misschien wil je zelfs een app laten bouwen of externe software koppelen aan je online omgeving. Met zulke uitbreidingen kun je grote stappen voorwaarts zetten. De klant beter van dienst zijn, een betere online ervaring realiseren, beter gevonden worden, een beterereputatie opbouwen, noem het maar op.

Conclusie

We sluiten af met één samenvattend advies, in het belang van je vindbaarheid bij Google, de beleving van je klant en jouw succes. Stop nooit met doorontwikkelen. Een website kan nog zó mooi ogen en technisch goed in elkaar zitten bij oplevering. Als je ‘m niet bijhoudt, kan hij in verval raken. Als een ooit beeldschone villa waar de verf na verloop van tijd vanaf bladdert. Zorg dus dat je relevant blijft door… relevant te blijven. Bouw een reputatie op, plaats nieuwe content, verdiep je in de bezoeker, verzamel en benut data, en wees niet bang om uit te breiden.